بررسی مشخصات فنی کارت گرافیک ATI HD 6970 گیگابایت !
 
اخبــــــار تکــــــنولــــــوژی
 
 

مدتی است که شرکت ATI نسل جدید تراشه های گرافیکی خود تحت عنوان سری Radeon HD 6000 را تولید و در اختیار شرکت های تولید کننده کارت گرافیک قرار داده است. البته این شرکت در مرحله اول تراشه های میان رده HD 6850 و HD 6870 را تولید کرد تا بتواند این بخش از بازار را در اختیار خود بگیرد. اخیرا و در دومین مرحله نیز این شرکت تراشه HD 6900 را تولید کرده است تا به سراغ رده Hi-End برود. چراکه شرکت رقیب یعنی شرکت NVIDIA طبق سنت همیشگی در نسل جدید تراشه های گرافیکی خود در ابتدا رده Hi-End را مورد هدف قرار داده بود و شرکت ATI در نسل جدید خود در این رده محصولی نداشت.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از آواژنگ، تا کنون دو تراشه HD 6950 و HD 6970 توسط ATI تولید شده که شرکت گیگابایت مثل همیشه جزو اولین شرکت های تولید کننده کارت گرافیک است که محصولاتی بر پایه این دو تراشه جدید تولید و روانه بازار کرده است. در این مقاله نیز قصد داریم کارتی که گیگابایت بر پایه قدرتمندترین تراشه گرافیکی ATI تا کنون تولید کرده است را مورد بررسی قرار دهیم. این محصول GV-R697D5-2GD-B نام گذاری شده است.

در این کارت از تراشه Radeon HD 6970 با کلاک هسته ۸۸۰ مگاهرتز استفاده شده است. البته بارزترین نکته در این کارت استفاده از یک حافظه ۲ گیگابایتی GDDR5 با رابط ۲۵۶ بیتی است. در نسل گذشته حتی در اغلب کارت های Hi-End نیز از یک گیگابایت حافظه استفاده می شد و تنها چند مدل انگشت شمار بودند که مجهز به بیش از یک گیگابایت حافظه بودند. اما بزرگترین تغییری که در نسل جدید مشاهده می شود دو برابر شدن حافظه است که این امر سرعت کلاک حافظه را تا میزان ۵۵۰۰ مگاهرتز افزایش داده است. البته این ویژگی در سری HD 6800 وجود نداشت و مخصوص سری H6900 است.

این امر باعث افزایش چشم گیری کارایی این کارت ها شده و آنها را به میزان قابل توجهی از نسل قبلی متمایز کرده است. این قابلیت به خصوص در بازی های سنگین رایانه ای کابرد خود را به خوبی نشان می دهد. از این رو این کارت یک انتخاب استثنایی برای گیمرهای حرفه ای به شمار می رود. دیگر نکته مثبت این کارت این است که مثل بیشر کارتهای ATI قیمت مناسبی دارد و کاربران زیادی می توانند آن را خریداری کنند. از دیگر ویژگی های مثبت این کارت پشتیبانی از DirectX 11 است که برای اجرای بازی های رایانه ای جدید یک نیاز به شمار می رود. همچنین پشتیبانی از فن آوری هایOpenGL 4.1 و Shader Model 5.0 نیز به افزایش کیفیت کاری این کارت کمک شایانی می کنند.

قابلیت جدیدی که به تراشه های گرافیکی اضافه شده قابلیت Tessellation است که به واسطه آن بارگذاری فضاهایی که جزئیات و پلی گون های زیادی در آنها قرار گرفته است با سرعت بیشتر و فشار کمتری توسط کارت انجام می شود. حال نسل جدیدی از این فن آوری تحت عنوان موتور Tessellation دوگانه قابل برنامه ریزی بر روی این کارت قرار گرفته است که کارایی کارت را در هنگام اجرای بازی های رایانه ای افزایش می دهد. از دیگر قابلیت های این کارت می توان به پشتیبانی از فن آوری Eyefinity برای گسترش تصویر بر روی سه صفحه نمایش، فن آوری APP یا پردازش موازی سریع برای پردازش و کدگشایی بهتر تصاویر و فن آوری AMD HD3D برای پخش تصاویر سه بعدی با کیفیت بالاتر اشاره کرد.

یکی از مهمترین قوانین و افتخارات شرکت ATI این است که تراشه های گرافیکی ساخته شده توسط این شرکت توان مصرفی بسیار کم و بازده انرژی بالایی دارند. هرچه بازده انرژی کارت بالاتر باشد حرارت تولید شده توسط آن نیز کمتر خواهد بود. همچنین تراشه این کارت با فن آوری ۴۰ نانومتری تولید شده است که در کاهش گرمای تولید شده کاملا موثر است. به همین دلیل گیگابایت برای این کارت سیستم خنک کننده جدیدی طراحی نکرده و از همان فن پیش فرض ATI استفاده کرده است. اما همین سیستم خنک کننده نیز از یک سینک مسی بزرگ و یک فن تشکیل شده است که روی همه ی آنها با یک پوشش پلاستیکی پوشانده شده است.

به این ترتیب این کارت مثل اکثر محصولات ATI با مشکل حرارتی مواجه نیست و هیچگاه دمای هسته آن از میزان استاندارد بالاتر نخواهد رفت. این کارت مجهز به خروجی های DVI، HDMI 1.4a و DisplayPort است که علاوه بر بازی کردن برای تماشای فیلم های Blu-ray و HD کاملا مناسب هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







5 قابلیت جذاب ماشین حساب ویندوز 7 که آنها را نمی شناسید تعرفه های تبلیغاتی gcbane نسخه بعدی OS X معرفی شد: با ده امکان جدید Mountain Lion آشنا شوید رونمایی از Envy 14 Spectre اولترابوک و تبلت به همراه ویندوز 8 در Lenovo Yoga شروعی دوباره؟ طرح مفهومی جدید سونی در CES 2012 سایت Phone-Size برای مقایسه و دیدن تلفن ها در اندازه واقعی باز هم شایعات داغ: عرضه سامسونگ گلکسی اس III با پردازنده ۴ هسته ای در ماه می اچ پی در بازار لپ تاپ با اولترابوک Folio و Envyهای جدید کیبوردی که با آیفون تکمیل میشود ! با دوربین دیجیتال جدید سونی زیر آب عکس و فیلم بگیرید ! کیبورد نوری Celluon Magic Cube برسی تخصصی HTC Sensation 4G مشخصات گوشی منحصربفرد « Samsung Galaxy Nexus » ؛ با آندروید 4 توصیه های حرفه ای برای مردم عادی: 5 ترفند عکاسی برای هر کسی که دوربین دارد شارپ تلفن ضد آب Aquos 104SH را با اندروید 4 و دوربین 12 مگاپیکسلی وارد بازار می کند جزئیات تازه ای از ویندوز فون ۸ به بیرون درز کرد !
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبری و آدرس gcbane.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.