وقت آن رسیده که یک دوربین DSLR تهیه کنید!
 
اخبــــــار تکــــــنولــــــوژی
 
 

دوربین‌های DSLR انتخاب بی‌چون و چرای عکاسان حرفه‌ای هستند. این دسته از دوربین‌ها دنیایی متفاوت از دوربین‌های دیجیتال معمولی دارند و عملکرد و کیفیتی باورنکردنی فراهم می‌کنند، هر چند برای تهیه آنها باید هزینه قابل توجهی پرداخت کنید.

 

 

در این جا قصد داریم شما را با ویژگی‌های جالب این دسته از دوربین‌ها آشنا کنیم. اگر می‌خواهید عکس‌های بسیار زیبا و ماندگاری داشته باشید، سرمایه‌گذاری برای خرید یک دوربین گران‌قیمت DSLR هدر دادن پول نخواهد بود.

زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر
دکمه شاتر دوربین DSLR که در حالت Burst Mode (عکاسی پیاپی) قرار گرفته را فشار دهید و نگه دارید؛ با این کار، دوربین همانند یک اسلحه اتوماتیک شروع به عکاسی بسیار سریع و به صورت پی در پی از سوژه می‌کند. این توانایی ثبت بسیار سریع تصاویر، بارزترین تفاوت دوربین‌های دیجیتال DSLR در مقایسه با دوربین‌های دیجیتال معمولی به شمار می‌رود. دوربین‌های معمولی در بهترین حالت در هر ثانیه یک عکس می‌گیرند و تعداد عکس‌های پیاپی آنها هم محدود است، اما DSLRها این امکان را فراهم می‌کنند تا در حالت عکاسی پیوسته، تا زمانی که حافظه دوربین فضای خالی دارد به عکاسی پی در پی از سوژه ادامه دهید. به این ترتیب می‌توانید از سریع‌ترین حرکات مانند دویدن بسیار تند کودکان نیز عکاسی نمایید. والدین می‌توانند برای این مورد هم که شده اقدام به خرید دوربین‌های DSLR نمایند. هر کس دیگری هم که سر و کارش با سوژه‌های متحرک است، خصوصا کسانی که با ورزش سر و کار دارند، مطمئنا از این ویژگی دوربین‌های DSLR بسیار استفاده خواهند کرد.

کیفیت بهتر تصاویر
چه هنگام ۱۰ مگاپیکسل بهتر از ۱۰ مگاپیکسل خواهد بود؟!
زمانی که تصاویر گرفته شده با یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی معمولی را با تصاویر گرفته شده توسط یک دوربین DSLR 10 مگاپیکسلی را با هم مقایسه کنید.
دوربین‌های معمولی از تجهیزات درونی ضعیف‌تری استفاده می‌کنند که همین امر باعث بروز نویز دیجیتال در تصاویر گرفته شده می‌شود؛ به ویژه زمانی که در محیط‌های کم نور عکاسی می‌کنید. اغلب دوربین‌های DSLR از APS-C‌های بزرگ‌تر با پیکسل‌های بیشتر استفاده می‌کنند که نهایتا دقت رنگ‌ها را بهبود بخشیده و کمک می‌کند مشکل نویز را پشت سر بگذارید.
APS-C نوعی فرمت حس‌گر تصویر است و در این جا منظور شکل و اندازه سنسور تصویر است. بنابراین با استفاده از دوربین DSLR می‌توانید در تاریک‌ترین و کم نورترین فضاها هم تصاویری با کیفیت بالا تهیه کنید.

تمرکز سریع‌تر و تصاویر تیزتر
حتما هنگام استفاده از دوربین‌های عکاسی دیجیتال معمولی پیش آمده که چند لحظه‌ای منتظر بمانید تا دوربین برای فوکوس (متمرکز) شدن روی سوژه آماده شود. چون دوربین‌های کوچک معمولا از یک نقطه برای فوکوس استفاده می‌کنند که معمولا نقطه مرکزی فریم است. اگر شما در تصویر خود یک لبه تیز (Sharp Edge) نداشته باشید، دوربین برای مدت‌ها به دنبال سوژه‌ای می‌گردد تا بتواند روی آن فوکوس کند. اما DSLR‌از سیستم بسیار پیچیده‌تر چند نقطه کانونی استفاده می‌کند، بنابراین تاخیر بسیار اندکی در زمینه فوکوس کردن دارد. به این ترتیب، می‌توان روی هر نقطه تصویر فوکوس کرد، چه در مرکز تصویر باشد و چه در گوشه‌ها

ماندگاری بیشتر باتری
دوربین‌های DSLR بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تر از دوربین‌های جمع و جور معمولی هستند و به همین دلیل برای حمل و نقل آنها باید پاداشی دریافت کنید؛ این پاداش ماندگاری بسیار بیشتر باتری‌هاست. کاربران عاشق ماندگاری بیشتر باتری هستند و این ویژگی، زمانی که در هر بار عکس گرفتن ۱۰ تصویر پشت سر هم و پیاپی می‌گیرید ارزش خود را به خوبی نشان می‌دهد. طول عمر باتری با استاندارد CIPA سنجیده می‌شود، و یک DSLR نسبتا خوب می‌تواند با باتری پر تا ۵۰۰ تصویر را عکاسی نماید؛ در عین حال دوربین‌های دیجیتال معمولی شاید تا نصف این میزان عکاسی کنند. البته تعجبی هم ندارد، چون با توجه به ابعاد دوربین‌ها امکان قرار دادن باتری‌های بسیار بزرگ‌تر در قسمت Grip (بخش مخصوص باتری‌های دوربین‌های بزرگ) فراهم می‌شود.

 

گلچینی از انواع لنزها
اگر یک DSLR را انتخاب کرده‌اید، دری به دنیایی جدید گشوده‌اید که در آن، با استفاده از لنزهای پیشرفته که کیفیت بهتر و بالاتری را نسبت به شیشه دوربین‌های دیجیتالی معمولی و ارزان قیمت فراهم می‌کنند، می‌توانید عکس‌هایی بسیار زیبا و جذاب‌تری بگیرید. برای مثال شرکت‌های Canon و Nikon بیش از ۶۰ لنز را برای خرید به شما پیشنهاد می‌کنند. این لنزها مناسب هر نوع عکاسی هستند؛ برای عکاسی از سوژه‌های فوق نزدیک گرفته تا عکاسی از مسافت‌ها و سوژه‌هایی که فاصله بسیار زیادی با شما دارند. هر استعداد و گرایش هنری که در عکاسی داشته باشید، مسلما لنزی را که جوابگوی نیازتان باشد پیدا خواهید کرد. البته مسلما استفاده از این لنزها هزینه اضافی هم به شما تحمیل خواهد نمود و اندازه بزرگ آن هم اندکی شما را خواهد آزرد، و این در حالی است که می‌توانید یک دوربین معمولی با زوم ۱۲ برابر و لنز با فاصله کانونی ۲۵ تا ۳۰۰ میلی‌متر داشته باشید. لنزهای معمولی دوربین‌های DSLR فاصله کانونی ۲۷ تا ۸۳ میلی‌متر دارند و برای این که تصاویرتان کیفیت بالایی بیابند باید مبلغ قابل توجهی صرف خرید لنز کنید. البته میلیون‌ها نفر از کاربران معتقدند صرف چنین هزینه زیادی نه تنها خرج اضافی نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری واقعی است؛ البته در صورتی که عکاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید.

انواع وسایل و تجهیزات جانبی
خرید وسایل و ابزارهای جالب برای دوربین DSLR بسیار لذت‌بخش خواهد بود. گشت و گذار و جستجو به دنبال پیدا کردن مارک و مناسب‌ترین قیمت برای انواع فلاش‌، فیلتر، سه پایه‌ و دستگاه‌های GPS تا مدت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد. این در حالی است که دوربین‌های دیجیتال معمولی را به محض آنکه تهیه کردید، کارتان تمام است و هیچ خرید جذاب و سرگرم کننده دیگری در پیش نخواهید داشت. با تهیه فلاش‌های حرفه‌ای می‌توانید تصاویری بسیار جذاب و عالی تهیه کرده و نمایی زیبا به آنها ببخشید و با افزودن یک دستگاه GPS مخصوص به دوربین هم می‌توانید به تصاویر خاصیت Geo-Tag نیز اضافه کنید (با استفاده از خاصیت Geo-Tagging می‌توان اطلاعات موقعیت جغرافیایی مکان عکاسی مانند طول و عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا و … را در فایل عکس ذخیره کرد). البته خرید یک کیف مخصوص دوربین و وسایل جانبی را هم نباید فراموش کرد که این خود داستان دیگری است.
البته تاکید می‌کنیم تا زمانی که به طور گسترده و در همه جا از دوربین DSLR استفاده نکرده‌اید، اقدام به خرید وسایل جانبی نکنید. ابتدا سعی کنید هر موقعیتی که در آن دوربین را باید با خود همراه داشته باشید را در نظر بگیرید و بعد دقیقا مشخص کنید چه تجهیزات جانبی لازم دارید تا به این ترتیب هم سرمایه خود را صرف وسایل غیرلازم نکرده باشید و هم در مواقع حساس وسایل ضروری را همراه داشته باشید.

حالت‌های بهتر فیلم‌برداری
همانطور که می‌دانید با استفاده از دوربین‌های عکاسی دیجیتال معمولی می‌توان اقدام به ضبط فیلم نیز کرد و در واقع این دوربین‌ها در حال پر کردن فاصله میان دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای با دوربین‌های عکاسی هستند. اما خوب است این را هم بدانید که فناوری DSLR‌ می‌تواند کلیپ‌های ویدیویی با وضوح HD در اختیارتان بگذارد. در حالی که دوربین‌های دیجیتال معمولی می‌توانند تا کیفیت ۷۲۰p (یعنی وضوحی که عرض آن ۷۲۰ پیکسل است) اقدام به ضبط فیلم کنند، بهترین نمونه‌های DSLR قادرند با وضوح ۱۰۸۰p نیز فیلم‌برداری نمایند. به این ترتیب نه تنها فیلم گرفته‌شده کیفیتی بسیار عالی خواهد داشت بلکه با استفاده از دیگر قابلیت‌های DSLR‌مانند ویژگی تعویض لنز، می‌توان تنظیمات فیلم‌برداری را تغییر داد و فیلم‌های متفاوتی گرفت. البته اگر ضبط فیلم برای شما در اولویت قرار دارد، انتخاب یک دوربین فیلم‌برداری HD بهترین گزینه است.

طراحی مقاوم و محکم
چون هزینه هنگفتی روی خرید یک DSLR سرمایه‌گذاری می‌کنید، جای تعجبی نیست که این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های دیجیتال معمولی ساختمان قوی‌تر و محکم‌تری داشته باشند. البته نه به این معنا که بتوان آنها را به راحتی روی سطوح محکم مانند بتن کوبید! بسیاری از DSLR‌ها فریم‌های فلزی دارند که وظیفه محافظت از دوربین را به عهده داشته و تا سال‌های سال آن را از خطرات احتمالی حین عکاسی محافظت می‌کنند. ضمن اینکه همانند بعضی مدل‌های دوربین‌های دیجیتال معمولی که ضد آب بوده و در برابر گرد و غبار نیز مقاومند، بعضی از مدل‌های ضد آب و ضد گرد و غبار DSLR نیز وجود دارد.

سخن پایانی
در پایان باید گفت هر چند در این جا ویژگی‌های جالب دوربین‌های DSLR را بررسی کردیم، اما این تنها گوشه‌ای کوچک از مزایایی است که DSLR‌ها در اختیارتان می‌گذارند. شما بعد از خرید و مدتی استفاده، خود ده‌ها دلیل محکم دیگر برای خرید یک دوربین DSLR به دیگر دوستان معرفی خواهید کرد.

 

 

توصیه‌های ضروری برای استفاده بهینه از دوربین DSLR

مطالعه دفترچه راهنما
ممکن است حوصله خواندن دفترچه راهنمای حجیم دوربین را نداشته باشید و خیلی راحت از کنار این مسئله بگذرید، اما به منظور استفاده از تمامی قابلیت‌های دوربین باید بدانید که کل امکانات و قابلیت‌های آن چه بوده و ضمنا دکمه‌های آن چه وظایفی بر عهده دارند. چه حرفه‌ای باشید و چه آماتور، بعد از خرید دوربین باید دفترچه راهنمای آن را به طور کامل مطالعه کنید، چرا که اطلاعات دوربین‌ها با یکدیگر متفاوت است. اگر چنین کاری نکنید تنها با قابلیت‌های سطحی و معمولی آشنا شده و اگر هزینه‌ای معادل ۵۰۰ هزار تومان یا بیشتر صرف خرید دوربین کرده باشید، حیف است که از تمامی امکانات آن استفاده نکنید.

ثبت‌نام در کلاس آموزش عکاسی
اگر در یک کلاس آموزشی ثبت‌نام کنید، اطلاعات بسیار کامل، جامع و طبقه‌بندی شده‌ای به دست می‌آورید. همچنین به دلیل عملی بودن کلاس، موارد آموزشی را به خوبی به خاطر خواهید سپرد. سعی کنید بعد از خرید دوربین در یک کلاس عکاسی ثبت‌نام کنید تا به این ترتیب با همراه داشتن دوربین جدید در سر کلاس، بتوانید با تمامی قسمت‌های آن به خوبی آشنا شده و از مربی و راهنمای خود هم برای تسلط بیشتر به آن کمک بگیرید. تجربیات رایگانی را که از آشنایی با دیگر همکلاسی‌ها به دست می‌آورید هم نباید فراموش کنید. هر چه اطلاعات خود را بیشتر کنید و با دوربین بیشتر آشنا شوید، عکس‌های زیباتری شکار خواهید کرد.

رهایی از تنظیمات خودکار
تمامی دوربین‌های DSLR از حالت Auto یا تنظیم خودکار اجزا و عوامل محیط بهره‌مندند. البته این حالت برای شروع کار اولیه با دوربین و آشنایی اولیه مناسب است. اما بعد از مدتی باید استفاده از این حالت را کنار گذاشته و دیگر حالات مختلف عکاسی را هم تجربه کنید که این حالت‌ها نیز همانند حالت‌های صحنه‌ای
 (Scene Modes) هستند که در دوربین‌های دیجیتال معمولی آنها را مشاهده می‌کنید. با استفاده از این حالت‌ها، تغییرات لازم در تنظیمات دوربین برای سوژه‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید اعمال می‌شود. سوژه‌هایی مانند عکاسی از چهره، صحنه‌های ورزشی، مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی. البته با استفاده از این حالت‌ها هنوز هم در حال برداشتن قدم‌های اولیه هستید ولی هر چه بیشتر پیش می‌روید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و ماهرتر می‌شوید.

یادداشت‌برداری
مهم نیست برای یادداشت برداری از خودکار و دفترچه یادداشت استفاده می‌کنید یا ترجیح می‌دهید از تلفن همراه استفاده کنید، اما این نکته بسیار مهم است که تنظیمات هر کدام از عکس‌های تمرینی را که می‌گیرید یادداشت نمایید تا به این ترتیب بعد از بررسی آنها دقیقا بدانید چه تغییراتی را در تنظیمات اعمال کرده‌اید. هیچ چیز بدتر از این نیست که تنظیمات را فراموش کنید. البته می‌توانید اطلاعات فایل را با استفاده از قسمت Properties در کامپیوتر مشاهده کنید، اما مسئله این است که همه تنظیمات در آن قسمت نشان داده نمی‌شوند. سپس تصاویر را با حداقل ۵۰ درصد بزرگ‌نمایی در مانیتور مشاهده کنید تا متوجه شوید که کدام دست‌کاری شما در تنظیمات بهتر جواب می‌دهد. همچنین می‌فهمید که در کدام تنظیم ISO نویز دیجیتال تبدیل به مشکل می‌شود و بنابراین در دفعات بعد از آن تنظیمات استفاده نمی‌کنید.

استفاده از فرمت RAW
تمامی دوربین‌های DSLR می‌توانند تصاویر را با فرمت RAW ذخیره نمایند، اما تنها چند نمونه از دوربین‌های دیجیتال معمولی می‌توانند این کار را انجام دهند. تصاویر با فرمت JPEG تا حدی فشرده می‌شوند، از این رو بعضی از جزئیات تصویر حذف می‌شود. اما با استفاده از فرمت RAW تا حد امکان تصاویر با تمامی جزئیات ذخیره می‌شوند و تصویری کاملا طبیعی و دست‌کاری نشده خواهید داشت که اصطلاحاً به آن خام می‌گویند. برای چاپ با کیفیت تصاویر، استفاده از فرمت RAW را پیشنهاد می‌کنیم. البته چون فایل‌های RAW حجم بسیار بالایی دارند، بهتر است یک کارت حافظه پرسرعت و پرظرفیت مثلا ۴ تا ۸ گیگابایت تهیه کنید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







5 قابلیت جذاب ماشین حساب ویندوز 7 که آنها را نمی شناسید تعرفه های تبلیغاتی gcbane نسخه بعدی OS X معرفی شد: با ده امکان جدید Mountain Lion آشنا شوید رونمایی از Envy 14 Spectre اولترابوک و تبلت به همراه ویندوز 8 در Lenovo Yoga شروعی دوباره؟ طرح مفهومی جدید سونی در CES 2012 سایت Phone-Size برای مقایسه و دیدن تلفن ها در اندازه واقعی باز هم شایعات داغ: عرضه سامسونگ گلکسی اس III با پردازنده ۴ هسته ای در ماه می اچ پی در بازار لپ تاپ با اولترابوک Folio و Envyهای جدید کیبوردی که با آیفون تکمیل میشود ! با دوربین دیجیتال جدید سونی زیر آب عکس و فیلم بگیرید ! کیبورد نوری Celluon Magic Cube برسی تخصصی HTC Sensation 4G مشخصات گوشی منحصربفرد « Samsung Galaxy Nexus » ؛ با آندروید 4 توصیه های حرفه ای برای مردم عادی: 5 ترفند عکاسی برای هر کسی که دوربین دارد شارپ تلفن ضد آب Aquos 104SH را با اندروید 4 و دوربین 12 مگاپیکسلی وارد بازار می کند جزئیات تازه ای از ویندوز فون ۸ به بیرون درز کرد !
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبری و آدرس gcbane.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.